نــــَـــوَدِ الکترونیکِ هواپیمایی

این وبلاگ محل تبادل نظر همکاران پر تلاش عرصه الکترونیک هواپیمایی می باشد

نــــَـــوَدِ الکترونیکِ هواپیمایی

این وبلاگ محل تبادل نظر همکاران پر تلاش عرصه الکترونیک هواپیمایی می باشد

جناب آقای شهیدی . . . شما تقصیری نداری !

با تشکر از یکی از متخصصین الکترونیک هواپیمایی
متن زیر ، نامه این دوست عزیز است که از طریق ایمیل به مجری محترم برنامه پارک ملت ارسال شده است . 
دروود بر تو ...... دروود

با سلام حضور مجری محترم و دوست داشتنی برنامه پارک ملت
 



قبل از هر چیزی از اینکه یکی از حرفه های عملیات هوانوردی فرودگاهی را در برنامتون به تصویر کشیدید و به مردم فهیم ایران شناساندید تشکر میکنم.ولی جای خالی متخصصین الکترونیک هواپیمائی که نقش بسزائی در پروسه پرواز ایفا میکنند احساس میشد.که اگر استرس وارد شده بر این شغل بیشتر از کنترلر نباشد کمتر نیست .
تابحال سوار هواپیما شدید؟!!اگه یه کمی دقت بکنین یه سری اتاقک های شطرنجی با آنتن های عجیب و غریب دورو بر باند میبینید.تا بحال از خودتون پرسیدین که اینا چی هستن؟آیا تابحال از خودتون پرسیدید که چطورهمیشه هواپیما ها دقیقا در خط مرکزی باند و با شیب فرود استاندارد 2 الی 3 درجه فرود میان؟؟!!یا اینکه خلبان چطور مسیر پروازی را تشخیص میدهد و چگونه سمت فرودگاه مقصد را پیدا میکند؟؟؟!!چطور زاویه حرکتی رو دقیقا رعایت میکنه؟؟؟که اگه یه لحظه از اون زاویه بیاد بیرون میتونه منجر به فاجعه بشه؟؟؟
همه ما عموم مردم توی برج مراقبت فقط و فقط یه صفحه نمایش رادار رو میبینیم ولی آیا تابحال خود سایت معظم رادار رو از نزدیک دیدید؟؟؟و هیچ میدونین که از کار افتادن لحظه ای در حد چند ثانیه برخی از این سیستم ها در حین پرواز میتونه فاجعه بار باشه؟؟؟!!!
از این تابحال هائی که شمردم باز هم دارم. ولی نمیخوام وقتتون رو بگیرم.یه کله میخوام سر اصل مطلب برم.
جناب آقای شهیدی،مجری محترم
با اجازه میخواستم در چند سطر  اداره مهندسی الکترونیک هواپیمائی رو براتون معرفی کنم.هر چند در این ایمیل به هیچ عنوان شرح وظایف کاری این شغل نمیگنجد
چکیده مختصر از سیستم هائی که .متخصصین الکترونیک هواپیمائی هر روز 24 ساعت با اونا سرو کار دارن::

1-DVOR(VOR):سیستم ارائه اطلاعات سمتی و زاویه ای به هواپیما
2-ILS:GP ارائه شیب فرود صحیح به هواپیما
3-ILS:LLZ ارائه خط مرکزی باند به هواپیما
4-DME : ارائه فاصله لحظه به لحظه هواپیما از فرودگاه
5-NDB : ارائه اطلاعات جهتی به هواپیما
6-RCAG : ایجاد پوشش فرکانسی در کل کشور جهت برقراری ارتباط کنترلر با خلبان
7-VHF Transceivers : جهت ارسال و دریافت صدای برج با هواپیما
8-Switching system(Tower consoles):جهت ارتباط کنترلر در مناطق مختلف پروازی و پردازش صوتی
9-ATIS : سیستم اعلان وضعیت هوانوردی لحظه به لحظه که اخیرا برای اولین بار در دنیا به شیوه کاملا اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی توسط متخصصین الکترونیک هواپیمائی ایران طراحی شده است.که این امر باعث صرفه جوئی چندین میلیون دلاری گردیده است
10- RADAR(SSR-PSR-APPROACH) :جهت نظارت اتوماتیک در پرواز ها و با سیستم تیکاس هواپیما و ترانسپوندر هواپیما در ارتباط است  که به اقرار کلیه متخصصین امر سخت ترین و پیچیده ترین سیستم موجود هواپیمائی می باشد که تمامی اشتباهات را مانیتور شده و هشدار میدهد و از طریق صفحه نمایش نیز در اختیار کنترلر قرار میگیرد.
11-سیستم های امنیتی ایکس ری و گیت وی
.
.

.

تمامی آنچه در بالا بدان اشاره شد تنها و تنها بخشی از وظایف خطیر پرسنل مهندسی الکترونیک هواپیمائی میباشد.الکترونیک هواپیمائی 10 درصد از خدمات خود را ازکانال مراقبت پرواز به هواپیما در حین پرواز ارائه میکند.حساسیت بعضی از سیستم های فوق ال الذکر به حدی است که بدون آنها پروسه پرواز محال خواهد بود و متاسفانه به علت تحریم هیچ کدام از شرکتهای سازنده تجهیزات فوق الذکر به تعهدات خود مبنی بر گارانتی و تامین قطعات عمل نکرده اند و افتخار میکنیم به اینکه این فرزندان غیور ایران اسلامی با تکیه بر دانش فنی بالا و بروز توانسته اند تمامی این سیستم ها رو بروز نگه دارند.و حتی قسمت هائی از آنها را طراحی نمایند تا پرواز ها بدون کوچکترین اشکال سیستمی انجام پذیرد. .
جا دارد جهت احترام به 700 نفر پرسنل متخصص الکترونیک هواپیمائی از این عزیزان نیز در برنامتون دعوت بعمل آید تا پای درددل این عزیزان نیز بنشینیم.

بیصبرانه منتظر دعوت جنابعالی خواهیم ماند
به امید ایرانی آباد.

نظرات 3 + ارسال نظر
سعید دوشنبه 2 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 22:27

متاسفانه بارها اتفاق افتاده که اقای رسولی نژاد در سمت معاون عملیات فقط مراقبت را میبیند به جای اداره عملیات.ایشان اگر فقط به مراقبت علاقه دارند از اقای اسماعیلی خواهش میکنیم ایشون رو بزارن سر پست مدیر کل مراقبت.ایشون به هیچ وجه لایق این معاونت نیست.

گل علی سه‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 22:23

پ نه پ میخواستین از گل علی تعریف کنه؟

نادر خان سه‌شنبه 10 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 00:06

یه سوال ...چرا معاونت عملیات ( که ستون اصلی فعالیت های شرکت فرودگاهها بر عهده این بخش است ) عضو هیت مدیره نیست ؟ چطور ادارات مالی و انسانی بودجه در هیت مدیره حضور دارند اما عملیات حضور ندارد ؟ آیا حضور معاونت عملیا ت برای سیاستگزاری شرکت ضروری نیست ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد