نــــَـــوَدِ الکترونیکِ هواپیمایی

این وبلاگ محل تبادل نظر همکاران پر تلاش عرصه الکترونیک هواپیمایی می باشد

نــــَـــوَدِ الکترونیکِ هواپیمایی

این وبلاگ محل تبادل نظر همکاران پر تلاش عرصه الکترونیک هواپیمایی می باشد

ای کاش شرکت فرودگاه ها نیز چنین مدیرتی داشت !!!!

عبدالرضا موسوی٬ رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از توقف سوخت رسانی به ایرلاین‌های بدهکار در فرودگاهای کشور از صبح روز دوشنبه (۱۸دی) خبر داد.



وی با بیان اینکه ضرب الاجل شرکت پالایش و پخش از امروز اجرایی شد، گفت: تا قبل از ساعت 9 سوخت رسانی به هواپیماها انجام گرفت اما از 9 صبح هواپیماها باید به صورت نقدی سوخت را خریداری می کردند به همین جهت اغلب پروازها در تهران، مشهد، کیش و سایر فرودگاه ها کنسل شد.


متن اصلی این خبر را در الف  و  مهرنیوز ببینید .


آری . . . . ای کاش شرکت قرودگاه ها نیز چنین مدیریتی داشت تا بدهی چند میلیاردی شرکت های هواپیمایی پس از 5 و 6 سال هنوز تسویه نشده باقی نمی ماند ! . . . . زمین های تهرانسر بدین نحو از دست نمی رفت ! . . . .

آنگاه . . . . آیا برای به وام 15 برابر و علی الحساب و . . . . این همه صف و نوبت ونوبت دهی بود ؟؟؟؟

نظرات 18 + ارسال نظر
همکار الکترونیکی سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 00:22

با سلام به همه دوستان و عزیزان
با توجه به تمام شواهد و قرائن حتی از افزایش مبلغی که قرار است به عنوان مشاغل خواص به حکمها افزوده شود و هنوز در انتظار آن هستیم چون مدیران و بزرگان شرکت به حقوق کامل و پاداشهای آنچنانی و تسهیلاتی که ما کارمندهای بیچاره از آن خبر نداریم ، کاملا میرسند و جیبشان از هر بابت پر است ؛ خوب معلومه که هیچوقت این اتفاقها برای شرکت ما نمی افتد تا ما هم به حق و حقوقمان برسیم ....
ولی چندتا از مدیران اقدام به جلوگیری چندتا از پروازها کردند اما چون از آنها هیچ حمایتی نشد وبر عکس حتی زیرآبشان هم خورد ، آنها هم بی خیال شدند و بنده وهمکاران شاهد این موضوع بودیم.
ولی باید یکپارچه وهماهنگ این کار را انجام داد تا بتوان این طلبها را وصول کرد ....

علاوه بر آن باید مدیران زبده و کار کشته و شجاع را به این کار گمارد !!!

آنتن سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:00

سلام
واقعا جای بحث زیاد داره.البته خشت اول گر نهد معمار کج ،تا ثریا می رود دیوار کج.
متاسفانه ما کارمندان زیر مجموعه شرکت به دنبال احقاق حقوق خود به صورت جدی و مستمر نیستیم. منتظریم یک نفری بره دنبال حقش ،اگه اون شخص گرفت ،ما هم بگیریم.(نظیر آقای جبله )
متاسفانه در بحث تاثیر تفاوت تطبیق در اضافه کار ،هیچ کدام از ما کار جدی نمی کنیم، تا آنجا که به نظر می رسه موضوع منتفی شده است.
البته در مورد فوق العاده خاص نیز همکاران جامعه تلاش خود را در جهت احقاق حقوق پرسنل الکترونیک انجام داده اند، ولی با مخالفت شدید مدیر عامل روبرو شده است. که این موضوع نیز به دلیل موضوعاتی از قبیل کمبود بودجه فعلا منتفی شده است.
متاسفانه حرکت انفعالی ما کارمندان به گونه ایست که تا این تاریخ که از پاداش نیم سال اول خبری نیست ، هیچ کدام از ما عکس العملی نداریم و نخواهیم داشت
و ما به کمترین داشته ها راضی هستیم
و زندگی همچنان ادامه دارد.

رضایت سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:05

چرا نظر مرا در پست قبلی تایید نکردید. آقای مدیر وبلاگ بزرگوار

با سلام و تشکر از نظرات و توجه شما
نظر قبلی شما شاما مطالب بسیار خوبی بود ولیکن در چند جای ان از عباراتی استفاده نموده بودید که شاید مناسب نبود لذا با عرض پوزش از شما تصمیم گرفتیم در شرایط فعلی نظر قبلی شما را تایید نکنیم .
باز هم از حسن توجه و حسن ظن شما کمال تشکر را داریم .

همکار الکترونیکی فرودگاه شهرستان سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 13:38

آقایان مسولین خودفروخته شرکت فرودگاهها یاد بگیرید به خاطر ترس از دست دادن صندلی ننگین خود هر ظلمی را قبول کردید. در جراید اعلام می کنید که شرکت فرودگاهها میلیاردها تومان طلبکار است اگر عرضه دارید بگیرید . در خفا پورسانت های میلیاردی می گیرید و به فرودگاههای مختلف رفته و اعلام می کنید شرکت از پرداخت حقوق و مزایا عاجز است. البته و صد البته که عاجز است چون شما ریشه شرکت را خشکانده اید و قابلیت وصول مطالبات اولیه کارکنان خود را ندارید. شرکت نفت دارای دارایی و سرمایه ای بالغ بر دهها برابر شرکت فرودگاههاست و کارکنان آن هم دارای وضعیت معیشتی بسیار مطلوبی هستند اما مدیران شرکت مربوطه با اقتدار تمام در حال وصول و حقوق مطالبات کارمندان خود هستند. وضعیت کنونی شرکت فرودگاهها با مدیریت فعلی و تعاملات پشت پرده مدیران آن راهی جز تباهی نخواهد برد.

به به سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 14:46

عبدالرضا موسوی در گفتگو با مهر با بیان اینکه امروز تمامی پروازها انجام شده است، گفت: امروز مشکلی در خصوص انجام پروازها نداشتیم و پول سوخت به صورت نقدی به شرکت پخش فرآورده های نفتی پرداخت شد.

وی با اشاره به مهلت دوروزه شرکت پخش به ایرلاین های بدهکار، بیان کرد: برای تسویه بدهی های گذشته هم با شرکت پخش به دنبال راهکارهایی هستیم تا نحوه پرداخت را مشخص کنیم.

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص نحوه محاسبه نرخ سوخت، گفت: مشکل ایرلاین‌ها هم در نحوه محاسبه نرخ سوخت است و این شیوه را قبول ندارد، زیرا باید نرخ سوخت تا قبل از تیرماه سال گذشته 100 تومان محاسبه می شد.

موسوی با انتقاد از ستاد هدفمندی یارانه ها، اظهار داشت: مشکل نحوه محاسبه نرخ سوخت با وزارت نفت نیست بلکه این تصمیم در ستاد هدفمندی یارانه ها گرفته شده است و باوجودی که مجلس قانونی را تصویب و ابلاغ کرده است که دولت حق افزایش قیمت فرآورده های نفتی را در سال 90 ندارد اما این قانون اجرایی نمی شود.

وی تصریح کرد: عدم اجرای این قانون از سوی دولت موجب شده است که ایرلاین‌ها متضرر شوند و درآمد کافی را هم برای پوشش هزینه های خود نداشته باشند.

رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص آمار پروازهای کنسل شده در روز گذشته، بیان کرد: آمار دقیقی از تعداد پروازهای کنسل شده نداریم اما تمامی پروازها به جز ایران ایر کنسل شده است.

بهبه سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 14:49

باقایون با یه بلیط گرفتن از ایرلاین ها برای خودشون دلشون خوشه بی خیال میلیارد ها
اقا اصلا تو فرودگاه ها کانتر پرواز میگی فرودگاههی هستی ادم حسابت نمی کنن

به به سه‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1391 ساعت 15:43

جزئیات توافق شبانه وزارت نفت با ایرلاین‌ها
کد خبر: ۲۹۶۴۰۱تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
معاون وزیر نفت با تشریح توافقات شب گذشته انجام شده بین وزارت نفت و سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی عرضه بنزین به تمامی شرکتهای هواپیمایی از شب گذشته خبر داد و گفت: ایرلاین‌های داخلی و خارجی یک هفته فرصت دارند تا نسبت به پرداخت بدهی حدود 700 میلیارد توانی خود به وزارت نفت اقدام کنند.

علیرضا ضیغمی امروز در گفتگو با مهر در تشریح توافق‌های انجام شده شب گذشته وزارت نفت و سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر پرداخت بدهی های بنزینی ایرلاین ها و ادامه عرضه سوخت به این شرکتها در فرودگاه های کشور گفت: براساس جلسات هماهنگی که با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری انجام گرفت، مقرر شد تمامی شرکتهای هواپیمایی در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی در مدت یک هفته نسبت به پرداخت بدهی های بنزینی خود به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های های نفتی اقدام کنند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه از ماه ها قبل نسبت به پرداخت بدهی ها با شرکتهای هواپیمایی داخلی مذاکرات گسترده و مکاتبات گسترده ای با انجمن شده بود، در عین حال تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی داخلی به این مذاکرات و مکاتبات توجهی نکردند و از روز گذشته عرضه بنزین به تمامی شرکت های هواپیمایی در فرودگاه های کشور متوقف شد.

مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه با توافق‌های انجام شده از شب گذشته عرضه سوخت به تمامی شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه ها از سر گرفته شده است، بیان کرد: این با موافقت سازمان هواپیمایی کشوری است و مقرر شده تا 7 روز آینده حساب و کتاب نهایی بین ایرلاین‌ها و وزارت نفت انجام شود.

این عضو هیات مدیره شرکت نفت با یادآوری اینکه در حال حاضر شرکت ملی پالایش و پخش نفتی به دلیل عدم وصول مطالبات خود از ایرلاین‌ها و سایر مشترکان با مشکل تامین نقدینگی روبرو شده است، تاکید کرد: این در حالی است که وزارت نفت موظف است به هزینه حاصل از فروش سوخت ایرلاین‌ها را به سازمان هدفمندی یارانه ها و خزانه دولت تحویل دهد، ضمن آنکه هزینه مالیاتی فروش سوخت هم باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش مهر، حجم کل بدهی های شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی را حدود 700 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان ایرلاین‌ها در مسیرهای پروازی داخلی حدود 490 میلیارد تومان و ایرلاین‌ها در مسیرهای پروازی خارجی بیش از 200 میلیارد تومان بدهی دارند.

ضیغمی در پایان با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مجری اجرای دستورات دولت است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توافق‌های انجام شده، شرکتهای هواپیمایی تا یک هفته آینده نسبت به پرداخت بدهی های خود اقدام لازم را انجام دهند.
بازگشت به ابتدای صفحه

رضایت چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:54

آقای مدیر وبلاگ جان. باشه اشکالی نداره.
ولی نظر قبلی من عین صداقت بود. باید پرسنل بدانند که همانطور که به فکر معیشت هستند به فکر سعی و تلاش و علم هم باشند.و این فقط با سعی خودشون اتفاق میفته.و دچار خمودگی و ... نشوند

مدیر بی لیاقت چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1391 ساعت 16:02

مدیران ما فقط فکر جیب خودشونن .

Aboozar چهارشنبه 20 دی‌ماه سال 1391 ساعت 20:06

آقایان مسولین خودفروخته شرکت فرودگاهها یاد بگیرید به خاطر ترس از دست دادن صندلی ننگین خود هر ظلمی را قبول کردید. در جراید اعلام می کنید که شرکت فرودگاهها میلیاردها تومان طلبکار است اگر عرضه دارید بگیرید . در خفا پورسانت های میلیاردی می گیرید و به فرودگاههای مختلف رفته و اعلام می کنید شرکت از پرداخت حقوق و مزایا عاجز است. البته و صد البته که عاجز است چون شما ریشه شرکت را خشکانده اید و قابلیت وصول مطالبات اولیه کارکنان خود را ندارید. شرکت نفت دارای دارایی و سرمایه ای بالغ بر دهها برابر شرکت فرودگاههاست و کارکنان آن هم دارای وضعیت معیشتی بسیار مطلوبی هستند اما مدیران شرکت مربوطه با اقتدار تمام در حال وصول و حقوق مطالبات کارمندان خود هستند. وضعیت کنونی شرکت فرودگاهها با مدیریت فعلی و تعاملات پشت پرده مدیران آن راهی جز تباهی نخواهد برد.

khobekhoban یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 09:55


پراسترس‌ترین مشاغل دنیا معرفی شدند( به نقل از خبر گزاری تابناک )
کد خبر: ۲۹۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷
سایت اینترنتی CareerCast که در زمینه کاریابی و پیدا کردن فرصت‌های شغلی فعالیت می‌کند در تازه‌ترین گزارش خود پر‌استرس ‌ترین شغل‌های موجود را براساس اطلاعات اداره آمار کار آمریکا معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در گزارش سال 2013 این سایت براساس 11 شاخص مختلف مانند خطرات فیزیکی، داشتن ریسک جانی، یا داشتن مسئولیت برای جان افراد دیگر و احتمال اخراج از کار پراسترس ترین مشاغل موجود رتبه‌بندی شده‌اند.

داوطلب خدمت سربازی در ارتش به عنوان پر‌استرس‌ ترین شغل معرفی شده است. البته قرارگیری این شغل در راس فهرست پراسترس مشاغل چیز عجیبی نیست. وقتی در خط مقدم و جلوی گلوله دشمن قرار بگیرید به راحتی به پراسترس بودن این شغل پی می‌برید.

ژنرال ارتش هم در رده دوم پر‌استرس ترین مشاغل قرار گرفته است. افرادی که استرس زیادی را درباره مردان و زنان تحت امر خود در جبهه‌های جنگ تحمل می‌کنند. از سوی دیگر آن‌ها درباره حفظ جان سایر مردم هم استرس زیادی دارند و در واقع جان بسیاری از مردم در دستان آن‌ها قرار دارد.

مامور آتش‌نشانی نیز در رتبه سوم پراسترس ترین مشاغل جای گرفته است. تردیدی درباره قرارگیری این شغل در چنین رتبه‌ای از نظر استرس وجود ندارد. جدال با آتش در سخت‌ترین شرایط ممکن حتی در روزهای آغازین سال نو مامور آتش‌نشانی را به یکی از پراسترس ترین مشاغل دنیا تبدیل کرده است.

فهرست 10 شغل پراسترس سال 2013 به همراه متوسط حقوق آن‌ها به شرح زیر است:

1- پرسنل نظامی داوطلب خدمت سربازی (سربازان عادی)، 45 هزار و 528 دلار

2- ژنرال نظامی، 196 هزار و 300 دلار

3- مامور آتش‌نشانی، 42 هزار و 250 دلار

4- خلبان خطوط هوایی تجاری، 92 هزار و 60 دلار

5- مدیر روابط عمومی، 57 هزار و 550 دلار

6- مدیر ارشد شرکت، 101 هزار و 250 دلار

7- عکاس خبری، 29 هزار و 130 دلار

8- گزارشگر روزنامه، 36 هزار دلار

9- راننده تاکسی، 22 هزار و 440 دلار

10- افسر پلیس، 55 هزار و 10 دلار

به دوستان متوهم مراقبت پیشنهاد می شود یه پولی جمع کنن بدن تابناک یه جایی تو لیست واسشون باز کنن استرس خورهای بی جیره مواجب

همکار الکترونیکی یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:59

متاسفانه در تایید نظرات بسیار جالب دوستمانAboozar باید بگویم که سخنان شیوا و رسای ایشان گویای حال فعلی شرکت ما میباشد . و حقایق همیشه پشت پرده نمی ماند و این یک حقیقت محض و اثبات شده در تاریخ برای n امین بار است ؛ و اگر بخواهند دوستان ؛ حاضر به افشای چند حقیقت از مدیران رده بالا که پاداشهای آنچنانی دریافت کرده اند هستیم و نه پاداش ؛ ( بلکه تسهیلاتی بسیار ارزشمندتر از آن ) حالا ما فقط پاداش را مثال زدیم....

والله ما با این تورم و گرانی در حال خفه شدن هستیم و حقوق ؛ دیگر به نیمه ماه هم نمیرسد قبلا میرسید ؛ بخاطر همین مجبور به راه افتادن و پیدا کردن اسناد و کشف حقایق شدیم و آن هم چه حقایقی , که به وقت خودش بر ملا خواهد شد ....
چون با این مدیریت و ضایع کردن حق و حقوق کارمندان و پایین بودن سطح معیشتی و کم کردن تسهیلات من جمله اضافه کاری ها و مرفه بودن کارمندان رده پایین شرکتهایی نه چندان بالاتر از شرکت ما ، واقعا این انگیزه را در ما ایجاد کرد که این کار را انجام بدهیم و دادیم و در جای خودش و با وکیلان مجرب و با کمک خداوند این نتیجه شیرین انشاالله حاصل خواهد شد که به حقوق خود دست پیدا کنیم... یا علی

& دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1391 ساعت 17:34

از فوق العاده خاص چه خبر؟

امیر چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 23:47

شنید ها حاکی از پرداخت فوق العاد خاص با ضریب یک برای ما الکترونیکی هاست!

لولو پنج‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1391 ساعت 19:59

همکاران عزیز عملیات شما که خوبین سایت فنی رو بستند جرات ندارند نظرات بچه ها رو منعکس کنند.
همش زیر سر پرسنل ..... مشهده با اون معاونشون.
آقا کمتر زیراب معاون رو بزنین

حیران!!!! پنج‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1391 ساعت 22:54

با سلام جناب ادمین محترم با تشکر از زحمات شما و فضای خوبی که در این وبلاگ به کمک شما بوجود امده لطفا یه خبر موثق از فوق العاده خاص بذارید خسته شدیم از بش شایعات شنیدیم لطفا یه قسمتی رو اختصاص بدید به اخبار مربوط به حقوق از دست رفته مان هر چه تاخیر در پرداخت فوق العاده خاص باشه حقمون بیشتر ضایع میشه با توجه به افزایش قیمت دلار وضعیت اقتصادی شرکت به شدت خوب و مطلوبه و شایعات مربوط به نداشتن پول کذب محضه لطفا بیایید یه اقدام و حرکتی عملی در راستای استیفای حقوق از مجاری قانونی انجام بدیم طبق اخبار نظر رییس جمهور محترم در مورد بهبود معیشت کارکنان عملیات شرکت بسیار مثبته و نمونه ان تصویب فوق العاده خاص و افزایش حق شیفت به ده برابره که اولی یک ساله خاک میخوره و دومی دو ساله که نامه ش اومده حالا چرا شرکت تعلل میکنه معلوم نیست عمل عمل عمل

حقیقتا ما هم هرچی میشنویم ضد و نقیضه !!!

علی یکشنبه 1 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:27

فوق العاده خاص تصویب شد ضریب ما چنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رستم خان سه‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 16:51

محمود رسولی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در بیان وضعیت سه فرودگاهی که پیش‌تر اعلام کرده بود اقتصادی خواهند شد، گفت: روی کاغذ رسیدن به این نقطه شدنی است اما هنوز اشکالاتی وجود دارد.

ایرلاین‌ها بدهی خود را بدهند ۶ فرودگاه اقتصادی خواهیم داشت
وی افزود: اگر شرکت‌های هواپیمایی هزینه‌ خدماتی را که از فرودگاه‌ها دریافت می‌کنند، بپردازند سه فرودگاه تبریز، شیراز و اصفهان نیز به نقطه سربه‌سر شدن هزینه و درآمد نزدیک می‌شوند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه درحال حاضر تنها سه فرودگاه مهرآباد، امام خمینی(ره)و هاشمی‌نژاد مشهد اقتصادی هستند گفت: به دلیل بدقولی‌های شرکت‌های هواپیمایی در پرداخت بدهی‌شان به شرکت فرودگاه‌های کشور همچنان با مشکلاتی در زمینه‌ اقدامات شرکت‌های فرودگاهی مواجه هستیم.

رسولی‌نژاد درپاسخ به اینکه آیا شرکت‌های هواپیمایی در راستای پرداخت بدهی خود اقدامات لازم را انجام داده‌اند یا خیر؟ گفت: اقداماتی انجام شده اما به شکل ایده‌آلی که قول داده بودند نیست.

وی با یاد‌آوری اینکه شرکت‌های هواپیمایی ۲۵۵ میلیارد تومان بدهی به شرکت‌ فرودگاهای کشور دارند، اظهار کرد: ۷۰ میلیارد تومان از بدهی ایرلاین‌ها به صورت چک با سررسید دو سال آینده پرداخت شده و باید بقیه بدهی را تا پایان سال تعیین تکلیف کنیم.

اخذ ۴۳ میلیارد تومان از بدهی ایرلاین‌ها از مسافران
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها به ازای هر مسافر ۵۰۰۰ تومان دریافت می‌کنند که روی بلیت از مسافران اخذ می‌شود، گفت: یک چهارم از کل بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها رقمی بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان و تسهیلاتی است که مسافران همراه با نرخ بلیت هواپیما می‌پردازند.

رسولی‌نژاد با تاکید براین‌که تسهیلاتی که از مسافران روی بلیت هواپیما گرفته می‌شود، هزینه‌ای است که باید ایرلاین‌ها بابت جابه‌جایی هر مسافر به شرکت فرودگاه‌ها بپردازند، تاکید کرد: این مبلغ طی چند ماهه اخیر پرداخت نشده و بدهی انباشته‌ای ایجاد کرده است که با پرداخت به موقع این بدهی مضاعف ایجاد نمی‌شد.

وی به بدهی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی که ۲۰ میلیارد تومان است اشاره و اظهار کرد: بدهی شرکت ملی پخش به شرکت فرودگاه‌های کشور به بازه زمانی ابتدای اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها تا اول دی‌ماه امسال مربوط است.

مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور خاطرنشان کرد: تاکنون جلسات بسیاری با شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در راستای تسویه بدهی آنها برگزار شده اما همه در حد صحبت بوده و هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد